7 marketingových nástrojov pre gastro a tipy na ich využitie

16. júna 2025·9 minút čtení
7 marketingových nástrojov pre gastro a tipy na ich využitie
7alt
Marie Trubetská

7 marketingových nástrojov pre gastro a tipy na ich využitie

Marketing v gastronómii často vnímame ako všemohúci a potom bezhlavo míňame na všetky dostupné nástroje na trhu. A výsledok? Takmer nulový. Aby vám propagácia dlhodobo prinášala hostí, je potrebné vybrať si také nástroje, ktoré vám pomôžu osloviť tých správnych zákazníkov. Teda tých, ktorí majú najväčšiu šancu zamilovať si práve váš podnik. Ktoré nástroje prinesú úspech vám?

1) Menu

Prehľadné a graficky pekne spracované menu slúži ako váš základný propagačný nástroj. Pred návštevou reštaurácie si ho vyhľadá až 93 % ľudí. Preto ho ukazujte hosťom všade, kde sa dá – na terase, pred vstupom do podniku aj online.

Pre koho je vhodný?

Menu sa zíde v každom podniku. Nemáte ho ešte, alebo premýšľate nad vylepšením toho súčasného? Prečítajte si, ako na to.

Supertip č. 1

Zverejnite svoje menu aj na Firemnom profile na Googli a na sociálnych sieťach. Aby sa váš podnik častejšie zobrazoval vo výsledkoch vyhľadávania, pomôžte si tým, že menu uverejníte na webe ako text, nie ako obrázok. Ľudia totižto často hľadajú reštauráciu podľa jedla – napríklad „vyprážaný syr v okolí“ alebo „burger v okolí“. To Google z obrázku v menu neprečíta, ale z textu áno.

Supertip č. 2

Propagujte svoje denné menu aj na partnerských weboch a dostaňte sa do hľadáčika nových zákazníkov. Skúste napríklad menucka.sk alebo restauracie.sme.sk.

2) Reklamné tabule

Na reklamné tabule píšte len toľko informácií, koľko sú náhodní okoloidúci schopní vnímať. Buďte čo najstručnejší a snažte sa hostí zaujať – špeciálnou sezónnou ponukou alebo drinkom. Aby ste mali istotu, že vaša tabuľa funguje tak, ako si želáte, skúste sa opýtať okoloidúceho alebo vášho hosťa, či ho zaujala.

Pre koho sú vhodné?

Potrebné sú pre všetky podniky pri frekventovaných cestách a chodníkoch pre cyklistov aj peších.

Dôležité je zaujať na prvý pohľad. Tabuľa môže vyzerať napríklad aj takto:

3) Smerová tabuľa

Dohodnite sa s obcou na ukazovateľoch alebo smerovej reklamnej tabuli, ktorá dovedie hostí až k vášmu podniku. Nezabudnite uviesť, koľko kilometrov či metrov zostáva do cieľa a čo hostí na mieste čaká. Nebojte sa byť kreatívni.

Supertip

Neviete si rady s textom alebo dizajnom tabule? Nebojte sa obrátiť na odborníkov.

4) Google a Mapy od Zoznamu

Google a Zoznam patria na Slovensku k najpoužívanejším vyhľadávačom. A oplatí sa byť viditeľný na oboch. Prečo?

  1. Oslovíte nových ľudí, ktorí si na mape vyhľadávajú miesta, kde sa v okolí dobre najesť.
  2. Pred prvou návštevou si ponuku, ceny a najmä recenzie o podniku vyhľadá61 % ľudí. Aspoň na začiatku sa preto oplatí hodnotenia aktívne zbierať. Pridajte odkaz s prosbou o recenziu napríklad ako QR kód priamo na účtenku (to umožňuje napríklad pokladničný systém Storyous) alebo ako bezkontaktný štítok, ktorý umiestnite na pult či k pokladni.

Pre koho je vhodný?

Google profil patrí medzi najlacnejšie a najjednoduchšie marketingové nástroje. Dokáže vám pravidelne prinášať nových hostí – bez veľkej námahy a nákladov.

Supertip č. 1

Neviete, ako nastaviť profil na Google Mapách? Prečítajte si tento návod.

Supertip č. 2

Získajte recenzie a spätnú väzbu od svojich hostí ešte predtým, než ich začnete zbierať verejne. Zistite, ako môžete vylepšiť svoje služby s týmto nástrojom od Qerka.

5) Web

Web slúži ako virtuálna vizitka vášho podniku a jeho cieľom je čo najrýchlejšie priviesť zákazníkov k: otváracím hodinám, dennému menu, rezervácii a kontaktu. Ukážete na ňom aj fotky priestorov a jedál a predstavíte svoj príbeh.

To všetko dnes však dokážete vyriešiť aj cez Google Mapy alebo firemnú stránku na Facebooku či Instagrame. Zvážte preto, či sa vám investícia do vlastnej webovej stránky naozaj oplatí.

Pre koho je vhodný?

Hodí sa najmä pre podniky, ktoré majú čas a chuť budovať svoju značku a chcú osloviť skupinu hostí, ktorí hľadajú rezervácie a menu predovšetkým na webe.

Supertip

Ak sa už pre web rozhodnete, využite jeho potenciál naplno. Aby sa o vás dozvedelo čo najviac zákazníkov, dajte si záležať na SEO – optimalizácii pre vyhľadávače. Ak na svojom webe strategicky rozmiestnite kľúčové slová, váš podnik sa bude zobrazovať medzi prvými vo výsledkoch vyhľadávania.

So SEO optimalizáciou ani s webom na to nemusíte byť sami. Pozrite sa, kto vám s tým môže pomôcť.

6) Sociálne siete

V poslednej dobe to vyzerá tak, že kto nie je na sociálnych sieťach, akoby ani neexistoval. Rovnako ako pri webe však platí, že niektoré gastro podniky sociálne siete vôbec nepotrebujú.

Ak naopak cielite na mladších zákazníkov z veľkého mesta, bez sociálnych sietí sa už takmer nezaobídete. Ktoré sociálne siete využiť na oslovenie vašej cieľovej skupiny a aký typ príspevkov funguje najviac?

Supertip č. 1

Aby ste sa dostali bližšie k novým sledovateľom a potenciálnym zákazníkom, podporte niektoré príspevky platenou reklamou. Propagácia najlepšie funguje pri časovo obmedzených ponukách, jednodňových akciách, zmene interiéru alebo pri iných výraznejších udalostiach vo vašom podniku.

Supertip č. 2

Sociálne siete vám poslúžia aj na budovanie mena ešte pred otvorením podniku. Oplatilo sa to napríklad pražskej Vile 63 alebo Slice Slice Baby.

7) Podujatie

Podujatia sú cestou, ako si v podniku udržať stálych hostí a prilákať ich aj v netradičnom čase. Zaujímavou správou je, že z vedľajších činností, ako sú práve akcie, pochádza až 21 % príjmov gastro podnikov.

Nie je to však vhodné pre každého, preto buďte pri výbere podujatia opatrní. Napríklad koncerty v reštauráciách môžu skôr uškodiť – hostia počas nich veľa neminú a počas prestávky sa k vám naraz nahrnie dav, ktorý bude ťažké obslúžiť. Keď budete podujatie vyberať, dajte si tiež pozor, aby nebolo príliš rušivé pre zákazníkov, ktorí sa ho nezúčastňujú.

Pre koho sú vhodné?

Najlepšie budú fungovať vo väčších podnikoch a na miestach, kde môžete oddeliť návštevníkov podujatia od bežných hostí. Pomôže vám s tým terasa, salónik alebo spoločenská miestnosť.

Supertip

Ak sa podujatie hosťom páčilo, pokojne ho zaraďte do pravidelného programu. Pravidelnosť si ľudia obľubujú.

Odporúčanie na záver

Pri hľadaní marketingového mixu vám pomôže dobre premyslený koncept a definícia „ideálneho zákazníka“. Viete, ako ho nájsť?

Späť na Gastro marketing
Podobné články
Gastro marketing „za pár drobných“: 5 nástrojov, ktoré fungujú

Gastro marketing „za pár drobných“: 5 nástrojov, ktoré fungujú

Na ktorej sociálnej sieti zaujmete svojich hostí? Záleží na veku

Na ktorej sociálnej sieti zaujmete svojich hostí? Záleží na veku